اخبار پوشاک و طراحی ودوخت آذربایجان غربی
افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند ، بلکه کارها را بطریق متفاوت انجام میدهند ...
سه‌شنبه ۱٢ اسفند ۱۳٩۳
طرح پاپوش مرد نمکی زنجان ... نظرات() 

در نشست علمی بررسی پای پوش مرد نمکی مطرح شد: 
طراحی منحصر به فرد پاپوش مرد نمکی تشریح شد 

نشست علمی بررسی ˝پای پوش مرد نمکی از نظر فناوری ساخت و ارگونومی˝ با حضور کارشناسان این حوزه صبح امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.

نشست علمی بررسی "پای پوش مرد نمکی از نظر فناوری ساخت و ارگونومی" با حضور کارشناسان این حوزه صبح امروز یکشنبه 4 خرداد ماه در تالار نشست‌های تخصصی موزه ملی ایران برگزار شد.

در این نشست از نمونه شبیه سازی شده این پاپوش که متعلق به 1700 سال پیش است پرده برداری و سپس به موزه ملی اهداء شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست دکتر مهین سهرابی، کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی و پژوهش هنر گفت: این پای پوش متعلق به 1700 سال پیش یعنی متعلق به دوره ساسانیان است. این پای پوش با توجه به شکل ظاهری و سایر جوانب متعلق به سوارکاری بوده است. پژوهش در این زمینه نشان می‌دهد که تا چه حد طراحی و استانداردهای رعایت شده در این پای پوش با علم و فناوری امروزی تطابق دارد.

او در ادامه افزود: شبیه سازی این نمونه منحصر به فرد با هدف بررسی و تحقیق درباره آن و ایجاد نمونه تازه‌ای از طراحی شگفت انگیز این نوع پای پوش انجام گرفت.

 

مدرس دانشگاه تهران تصریح کرد: دوخت دستی این نوع پای پوش در نوع خود منحصر به فرد است زیرا تمیزی و دقت خاصی در آن به کار برده شده ضمن اینکه روش الگوگیری در آن نیز مبتنی بر روش خیاطی و با رعایت ارگونومی انجام شده است.

مهین سهرابی درباره مواد اولیه استفاده شده در این نمونه گفت: جنس این نوع پای پوش از چرم طبیعی دباغی شده با روش گیاهی است که بلندی آن به 48 سانتی متر می‌رسد. این در حالی است که چرم پای پوش کاملا نرم است و رطوبت در آن نمانده و به هیچ عنوان شکننده نیست. زیره و روی پاپوش چرم است و دو لبه آن با کوک‌های ظریفی به یکدیگر دوخته شده است.

او افزود: فرم این پای پوش حالت چکمه دارد و ساق آن تا زانو است این در حالی است که استانداردهای لازم در قسمت سرپنجه و روی پا کاملا رعایت شده است. به نظر می‌رسد که طراحی پای پوش بر اساس تجربی و چشمی بوده و مدارکی دال بر وجود قالب دیده نشده است.

کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اظهار کرد: پای پوش مرد نمکی دارای قسمت‌هایی نظیر: کفی، سرپنجه، پاشنه و ساق پا است که تمام این قطعات بدون نازک کاری از سمت داخل با دوخت‌های ظریف و ریز به یکدیگر قلاب شده‌اند به نحوی که فرد برای هر نوع فعالیتی آمادگی داشته است.

سهرابی ادامه داد: این نوع پای پوش دارای آستر نبوده و لایه میانی در کار نیست به همین خاطر تنفس پوست اتفاق می‌افتاده است. ضمن اینکه کف آن کاملا یک تکه و انعطاف پذیر است. نقطه اتصال سرپنجه حالت کاملا V شکل دارد تا فرد موقع حرکت راحت باشد ضمن اینکه قسمت پاشنه نیز طراحی متفاوت دارد که بیانگر ارگونومیک بودن کار است.

نفیسه یزدانی نیز در ادامه این نشست از علاقه منحصر به فردش به مرد نمکی سخن گفت و اظهار کرد: سایز پای پوش مرد نمکی بالغ بر 28 سانتی متر یعنی نزدیک به سایز 42 است که ما سعی کردیم بر اساس آن و سایر پژوهش‌ها به بازسازی این نمونه بپردازیم.

کامبیز نصیری راد، نویسنده کتاب "پا قلب دوم" و مدرس دانشگاه درباره این پای پوش 1700 ساله گفت: یکی از جنبه‌های مهم این پای پوش بخش باستانی آن است اما قطعا طراحی منحصر به فرد و نگاه ویژه طراح به کارکردهای این نوع کفش قابلیت بررسی ویژه‌ای را دارد.

او تصریح کرد: به نظر من این کفش از نظر تکنولوژی ساخت و مهندسی منحصر به فرد است تا جایی که امروز نیز می‌توان از ویژگی‌ها و المان‌های آن در نمایش زنده لباس استفاده کرد.

این کارشناس صنعت چرم تصریح کرد: یک طراح کفش باید به نقاط بحرانی پا توجه کند زیرا تنگی یا گشادی کفش در این قسمت‌ها می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و حتی مشکلات حرکتی در فرد شود این اتفاقی است که در پای پوش مرد نمکی به وضوح رخ داده است یعنی در این نوع کفش باستانی روی ساق کفش مرد نمکی چندین بار تکنیک "چنگی" انجام شده است. این روش برای تقارن دو قسمت کفش انجام می‌شود تا دوخت‌ها بر روی نقاط حساس پا قرار نگیرند و باعث آثار مصرف کننده نشوند.

نصیری راد بیان کرد: نقطه آز یکی از بخش‌های حساس پا است که درست روی برجستگی پا در محل اتصال استخوان‌ها شکل می‌گیرد در این پای پوش این نقطه کاملا مد نظر قرار گرفته است تا جایی که با کفش به این بلندی فرد می‌تواند به راحتی بدود یا پاهایش را در رکاب اسب قلاب کند.

 

او افزود: ارگونومی به معنای تطبیق هر موضوعی با بشر است اما به نظر من این پای پوش فوق العاده از ارگونومی نیز فراتر رفته و با دوخت ظریف و تمیز و طراحی ویژه‌اش کفش را به جزئی از بدن فرد تبدیل کرده است.

این کارشناس توضیح داد: این نوع پای پوش نرم درست مانند یک جوراب عمل می‌کرده به نحوی که فرد در هر حالتی می‌توانسته حرکت کند ضمن اینکه عرق پا نیز از طریق منافذ پوست حیوان که تبدیل به چرم شده، دفع می‌شده است.

نصیری راد تصریح کرد: احتمال می‌دهیم که این کفش با روش خیاطی طراحی شده است اما قطعا نگاه طراح به کارکردهای این پاپوش می‌تواند الگوی مناسبی برای طراحی صنعتی امروز باشد.

در ادامه این نشست مسوولان موزه ملی ایران از دکتر مهین سهرابی، نفیسه یزدانی و کامبیز نصیری راد تقدیر و تشکر کردند.
بر اساس این گزارش، در ادامه این برنامه از نمونه شبیه سازی شده پای پوش مرد نمکی پرده برداری شد و این نمونه به موزه ملی ایران اهداء شد.

منتشر شده توسط هنر انلاین